درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، یکی از بزرگ ترین چالش‎هایی است که دندان‎پزشک می‎تواند با آن مواجه شود. این چالش شرایط بسیار پیچیده‎ای خواهد داشت که نیازمند توجه دقیق، جامع و هماهنگ تیم دندان‎پزشکی است. به طور کلی هدف دندان‎پزشکان، درمان مشکل به وجود آمده در بیماران سرطانی با کم‎ترین عوارض است.

به دلیل اهمیت بالای بیماری سرطان، درمان افراد مبتلا به این بیماری همیشه یک موضوع حساس در علم پزشکی به شمار می‎آید. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در رابطه با درمان‎های دهانی و دندانی بیماران مبتلا به سرطان بررسی کنیم. اگر سوالی در این رابطه دارید، دکتر یزدانی دندان‎پزشک فعال در شیراز، آماده پاسخگویی به تمامی ابهامات شما هستند.

درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان اگر به طور موثر انجام نشود، ممکن است زندگی بیمار را تهدید کند. عوارض دندانی در بیماران مبتلا به سرطان معمولا در نتیجه مستقیم پرتودرمانی به وجود می‎آیند. با این حال جراحی و شیمی‎درمانی نیز تا حد زیادی می‎توانند باعث بروز مشکلات دندانی یا پریودنتال شوند. با شروع بیماری سرطان و درگیر شدن بافت‎های مختلف، ممکن است بیمار در ناحیه دهان و دندان، شاهد عوارض دردناکی باشد. این عوارض به دلیل کاهش سطح ایمنی بدن و کاهش گلبول‎های سفید خون ایجاد می ‎شوند. 

یکی از مهم‎ترین عوارض دهانی ناشی از سرطان، خشکی دهان است که در نتیجه کاهش میزان بزاق دهان ایجاد می شود. بزاق نقش تعیین کننده ‎ای در سلامت دهان و دندان ها ایفا می‎ کند. بنابراین کاهش یا ایجاد اختلال در عملکرد آن، ممکن است سلامت دهانی بیماران سرطانی را با مشکلاتی رو به رو کند. به این ترتیب دندان‎پزشک می ‎تواند با تجویز داروهای خاص، میزان ترشح بزاق از غدد ناحیه گلو را تنظیم کند. در ادامه، مشکلات دندانی ناشی از سرطان، شیمی درمانی و پرتودرمانی را بررسی می ‎کنیم. 

درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان

درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان

درمان دندانپزشکی پیش از شروع فرآیند شیمی درمانی

دکتر نجمه یزدانی دندانپزشک متخصص و باتجربه، معتقد هستند تمام درمان‎های دندانپزشکی باید قبل از شروع شیمی‎درمانی تکمیل شده تا عوارض بیمار به‎حداقل برسند. هنگامی که بیماری سرطان تشخیص داده شد، ایده آل این است که یک معاینه بالینی و رادیولوژیک از سطوح سرطانی انجام شود. همچنین قبل از شروع درمان انکولوژیک، می‎بایست تمام پاتولوژی های دهان و دندان تا حد امکان درمان شوند.

این کار باعث کاهش خطرات و عوارض ناشی از درمان سرطان، در ناحیه دندانی می‎شود. از آن جایی که سرکوب سیستم ایمنی در بیماری سرطان امری رایج است، بیمار می‎بایست قبل از شروع درمان آزمایش خون انجام دهد. این کار باعث اطلاع دندان پزشک از وضعیت خونی، تعداد لکوسیت ها و پلاکت های موجود در بدن فرد سرطانی می شود.

درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، معمولا سخت‎تر، چالش برانگیز‎تر و دشوارتر است. به طور کلی بیماران سرطانی نسبت به سایر بیماران، بیش‎تر مستعد ابتلا به انواع عفونت های خونی و بافتی هستند. به همین دلیل دندانپزشک مسئولیت سنگین تری در قبال تشخیص، درمان و کاهش عوارض ناشی از سرطان، در این بیماران دارد. از آنجایی که شیمی درمانی و درمان‎های پرتویی بر حفره دهان تاثیر می گذارند، دندان‎پزشک درمان‎های دندانی را پیش از شروع پرتودرمانی توصیه می‎کند. به این ترتیب پزشک ابتدا به بررسی دقیق دهان و بازبینی تک تک عناصر دهانی بیمار می‎پردازد. پس از آن با هدف از بین بردن منابع احتمالی عفونت در بیمار، می‎بایست مداخلات مناسب انجام شوند. 

در کلینیک دندان‌پزشکی شیراز پروتکل های خاصی برای درمان دهانی_ دندانی بیماران سرطانی وجود دارد. به عنوان مثال در بخشی از این پروتکل، حفره‎ها و عفونت‎های پالپ می‎بایست حدود سه هفته قبل از شروع درمان انکولوژیک از بین بروند. در این صورت لثه و دهان، زمان کافی برای بهبودی و کاهش آثار زخم خواهند داشت. 

کلینیک دندان‌پزشکی شیراز

کلینیک دندان‌پزشکی شیراز

پروتکل درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان

در کلینیک دندان پزشکی دکتر یزدانی شیراز، برای درمان های دهانی بیماران سرطانی نیز پروتکل های مختلفی ثبت شده است. این پروتکل ها در حالی که بیمار تحت درمان رادیوتراپی یا شیمی درمانی است، بر روی دهان و دندان های او اعمال می شوند. به دلیل کاهش دفاع ناشی از شیمی درمانی، هرگونه آسیب در دندان های بیمار می تواند باعث ایجاد زخم های دهانی شود.

به همین دلیل نیز دندان‎پزشک برای کاهش خطرات ناشی از سرطان، روش های درمانی مختلفی را برای ترمیم دندان های بیمار اتخاذ می کند. این روش ها شامل جراحی هدایت شده، ترمیم ساده دندان و روش های پیشگیرانه درمانی هستند. در ادامه این مقاله، پروتکل های مداخلات دندان‎پزشکی در بیماران سرطانی را بیش تر مورد بررسی قرار می دهیم.

از نظر علم دندان‎پزشکی، ایده آل ترین کار این است که از هرگونه درمان تهاجمی در حفره دهان بیماران سرطانی خودداری شود. با این حال در برخی موارد، مشکلات دهانی به قدری گسترده هستند که پزشک را ناگزیر از درمان های تهاجمی می کنند. در این صورت پزشک می بایست مستقیما با متخصص انکولوژی مشورت کرده و فرآیند درمان را به طور کامل بررسی کند.

در صورت لزوم می توان انواع اسپلینت های سربی را برای محافظت از دندان های بیماران طراحی و نصب کرد. همچنین پروفیلاکسی دندان باید به طور دقیق انجام شود و مشکلات کانال های ریشه، طی مدت رادیوتراپی درمان شوند. کشیدن دندان، ایمپلنت های دندانی و پروتزهای متحرک حداقل تا یک سال پس از اتمام درمان کاملا ممنوع هستند.

انجام هرگونه درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، نیاز به نظر مستقیم جراح و متخصص انکولوژیست دارد. بنابر توصیه خانم دکتر یزدانی، بیمار پس از پایان درمان انکولوژیک می‎بایست برای بررسی وضعیت سلامت دهان خود به مطب مراجعه کند. 

کلینیک دندان پزشکی در شیراز

کلینیک دندان پزشکی در شیراز

بهداشت دهان و دندان در بیماران سرطانی 

کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی جهرمی، کادر بسیار حرفه ای و مجربی دارد. اعضای این کادر پس از انجام درمان دهانی، لیستی از پروتکل های بهداشتی را به بیماران سرطانی ارائه می کنند. بیمار می بایست بر طبق وضعیت جسمانی خود، این پروتکل ها و نکات را در دستور کار خود انجام دهد. با انجام دقیق هر یک از این روش ها و نکات مراقبتی، آسیب ها و خطرات احتمالی عفونت دندان به حداقل می رسد. در ادامه شما را با مهم ترین مراتب بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به سرطان آشنا می کنیم. 

یکی از صدها درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، استفاده از مسواک مرغوب و باکیفیت است. برس مسواک باید از دو یا سه ردیف نرم و متراکم تشکیل شده باشد. در تمیز کردن دندان ها نیز باید به پاکسازی قسمت پشتی زبان و شیار لثه نیز توجه نشان داد. خمیردندان مورد استفاده می‎بایست حاوی حداقل 1450 ppm فلوراید باشد. همچنین خثنی و بدون طعم بودن خمیردندان، نکته مثبتی است که هنگام خرید باید به آن تجه کرد. برخی از طعم های فلوراید می‎توانند باعث تحریک در قسمت های نرم دهان و ایجاد مشکل برای بیماران مبتلا به سرطان شوند. 

دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز، برای حفظ سلامت دهان به بیماران خود توصیه می کند از تهیه دهان‎شویه های خانگی غافل نشوند. در واقع برای خنثی کردن تحریکات احتمالی ناشی از خمیردندان نامناسب، می‎توان محلول نمکی خانگی تهیه کرد. برای تمیز کردن فاصله میان دندان‎ها نیز استفاده از نخ دندان( 2 بار در روز) ضروری می باشد. در نهایت لازم به ذکر است مصرف دخانیات و الکل، در بیماران مبتلا به سرطان به هیچ عنوان توصیه نمی‎شوند. این دو عنصر باعث از بین رفتن بافت حفره دهانی و در نتیجه ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری‎ها می‎شوند. 

دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز

دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز

نقش دندانپزشک در درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان

کلینیک دندان پزشکی در شیراز تحت نظر دکتر نجمه یزدانی، سال گذشته وظایف دندان‎پزشکان در درمان مشکلات دهانی بیماران سرطانی را در وب سایت خود منتشر کرد. به طور کلی مراقبت از بیماران سرطانی به تنهایی و بدون کمک از سایر متخصصان پزشکی اعم از انکولوژیست و متخصص‎تغذیه امکان پذیر نیست.

بنابراین بخشی از وظایف اصلی دندان‎پزشک، به همکاری با سایر متخصصان فعال در حوزه درمان های سرطانی مربوط می شود. همانطور که اشاره کردیم پروتکل اقدام درمانی برای بیماران سرطانی شامل مراحل و فرآیندهای متفاوتی است. در ادامه این بخش، وظایف دندان‎‎پزشک در قبال بیماران سرطانی را با یکدیگر بررسی می کنیم. 

  • ارتباط با سایر پزشکان بیمار:

یکی از روش های درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، ارتباط موثر با سایر پزشکان آن ها است. به این منظور دندان‎پزشک برای آشنایی عینی با فرآیند مرحله به مرحله درمان بیمار، می‎بایست با بقیه پزشکان او در ارتباط باشد. متخصص انکولوژی، جراح متخصص سرطان و تکنسین های درمانی، مناسب ترین افراد برای کسب اطلاع درباره بیمار هستند. همچنین دندان‎پزشک پیش از هرگونه مداخله درمانی، ابتدا می بایست آزمایشات و نمونه‎های بیمار سرطانی را بررسی کند. 

  • تشخیص و درمان اولیه: 

در کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی، دومین وظیفه ای که برای دندان‎پزشک طرح شده، تشخیص صحیح مشکل بیمار است. این فرآیند به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان، امری دشوار و طاقت فرسا می باشد. گاهی اوقات به دلیل پیچیدگی های ناشی از سرطان یا شیمی درمانی، تشخیص اولیه مشکلات دندان سخت می شود. دندان‎پزشک می بایست با بررسی علل و ریشه‎ها، مشکل به وجود آمده را ارزیابی کند. سپس او باید یک پیشنهاد درمانی موثر، برای درمان مشکلات خاص و پیچیده دهانی ارائه کند. این پیشنهاد درمانی اگر از روش های علمی پیروی کند، منجر به کیفیت زندگی بهتر برای بیمار می شود. 

دکتر نجمه یزدانی

دکتر نجمه یزدانی

آشنایی با نجمه یزدانی دندان پزشک در شیراز 

یافتن دندان پزشک شیراز، برای بسیاری از ساکنان این شهر کار بسیار دشواری است. به‎همین دلیل در این قسمت از مقاله ما قصد داریم دکتر یزدانی، یکی از برترین متخصصان دندان‎پزشکی در شیراز را به شما معرفی کنیم. کلینیک دکتر یزدانی دارای متخصصانی با آموزش گسترده و به روز، ظرفیت چند رشته ای و متعهد می باشد.

کادر درمانی این کلینیک نسبت به فعالیت های خود مسئول و متخصص هستند. به همین دلیل نیز همه کسانی که به کلینیک نجمه یزدانی مراجعه می کنند، رضایت بالایی از درمان دارند. علاوه بر مزایای نامبرده، برای درمان بیماران در این مرکز تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته و مواد درجه یک مورد استفاده قرار می گیرد. 

یکی از نکات بسیار مهم درباره کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی جهرمی، ارائه خدمات اورژانسی است. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه اتفاق غیر قابل پیش بینی، بیمار می تواند با خیال آسوده از این خدمات اورژانسی بهره‎مند شود. نحوه نوبت دهی در مجموعه دکتر یزدانی، هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری است.

می توانید با گرفتن وقت ملاقات در این کلینیک، خدمات و درمان‎‎های مورد نیاز خود را به آسانی انجام دهید. نکته دیگری که درباره کلینیک دکتر یزدانی جهرمی وجود دارد، تعرفه خدمات‎رسانی بسیار پایین است. این دندان‎پزشک حرفه ای و متخصص، در مرحله اول نیاز مراجعان و بیماران را مورد توجه قرار می دهد. به همین دلیل نیز می توانید با پرداخت کمترین هزینه، بهترین خدمات دندان‎پزشکی را در این کلینیک دریافت کنید. 

کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی جهرمی

کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی جهرمی

جمع بندی نهایی درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان 

در این مقاله به طور کلی تخصص و رزومه دکتر نجمه یزدانی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین اطلاعاتی در رابطه با نحوه درمان های دندانی در بیماران سرطانی را به شما ارائه کردیم. اگر شما یا یکی از آشنایانتان مبتلا به سرطان هستید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین اگر سوالی درباره روش های درمانی در این شرایط خاص دارید، توصیه می کنیم به کلینیک دکتر یزدانی مراجعه کنید. در این کلینیک مشاوران و متخصصان دندان به صورت انحصاری مشکلات بیماران را ارزیابی و تحلیل می کنند. یکی از نکاتی که در مرکز تخصصی دکتر یزدانی مورد توجه واقع می شود، انحصاری و تخصصی بودن نحوه درمان است. ایشان با توجه به نوع سرطان و شدت آن، راهکارها و پروتکل های درمانی متفاوتی را برای بیماران خود درنظر می گیرند. 

درنهایت لازم است بدانید درمان دندانپزشکی برای بیماران سرطان، امر بسیار مهمی است. این بیماران در طول درمان بیماری خود، ممکن است دچار عوارض ناشی از پرتودرمانی و شیمی درمانی شوند. به همین دلیل نیز می بایست به طور دوره‎ای، مستمر و مداوم تحت درمان و بررسی قرار بگیرند. پس از پایان درمان نیز اگرچه بیماری تقریبا از بدن فرد خارج شده است، اما ممکن است درصورت عدم رعایت دوباره تشدید شود!

بیماران سرطانی تا حدود یک سال پس از تکمیل دوره درمانی خود، نمی توانند به کاشت ایمپلنت های دندانی اقدام کنند. ایمپلنت ممکن است در بدن بیمار به عنوان یک عامل مهاجم سرطان شناخته شده و بدن را دچار عفونت کند. بنابراین به عنوان یک متخصص، توصیه می کنیم پیش از هرگونه اقدامات درمانی، از یک دندان‎پزشک باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید! 

کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی

کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *