درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، امروزه به یکی از بزرگ ترین دغدغه‎های علم پزشکی تبدیل شده است. به طور کلی لیکن پلان دهانی یک بیماری التهابی مزمن با علت ناشناخته است. در بسیاری از منابع علمی معتبر، مبنای این بیماری مشکلات خود ایمنی ذکر شده است. لیکن پلان دهانی طیف وسیعی از علائم بالینی را نشان داده و معمولا با مشخصات ثابتی ظاهر می‎شود. این علائم می توانند به صورت ضایعات قرمز، سفید یا ترکیبی از هر دو بروز پیدا کنند. مطالعات نشان داده که حدود یک صدم درصد از مردم جهان، به این بیماری خود ایمنی مبتلا هستند.

طبق نظر پزشکان کلینیک دندان‌پزشکی شیراز، درباره درمان فوری لیکن پلان اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که بیماری لیکن پلاس هیچ‎گونه درمان قطعی و تضمینی ندارد. با این حال در سال‎های گذشته آزمایش‎هایی انجام شده که نتایج نویدبخشی ارائه داده است. البته لازم به ذکر است این نتایج در مرحله آزمایشات اولیه قرار داشته و تاکنون به نتایج قطعی حاصل نشده اند. به این ترتیب پزشک متخصص برای از بین بردن لیکن‎پلان دهانی، تنها بر بهبود جراحات شدید و کاهش درد یا سایر ناراحتی‎ها تمرکز می‎کند. او همچنین وضعیت بیمار را برای تعیین درمان مناسب یا توقف درمان او به طور مداوم بررسی می کند.

برای درمان و تشخیص لیکن پلان در کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی جهرمی، پزشک می‎بایست بررسی های دقیقی انجام دهد. این آزمایش‎ها به طور معمول معاینات اولیه و در شرایط پیچیده، بافت برداری هستند. در برخی از موارد برای تشخیص لیکن پلان از بیماری هپاتیت C و لوپوس، ممکن است از بیمار نمونه خونی نیز گرفته شود. در ادامه شما را با ویژگی‎های مختلف این بیماری، علائم ظاهری و همچنین نحوه درمان آن آشنا می کنیم.

درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی

درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی

درمان قطعی لیکن پلان دهانی

درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، به صورت دقیق، جامع و همه جانبه انجام می شود. تشخیص این بیماری وابسته به انجام دقیق معاینات بالینی، آزمایشگاهی و  در برخی موارد نمونه برداری بافتی است. در واقع پزشک متخصص تشخیص لیکن پلان فعال دهانی را بر اساس موارد زیر و به صورت کاملا علمی انجام می دهد:

  1. اولین مرحله برای درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، بحث در مورد سابقه پزشکی، دندانپزشکی و داروهایی که مصرف می کنید، است. این کار به منظور تشخیص منشا بیماری و همچنین آشنایی با سابقه درمانی بیمار انجام می شود. بسیاری از متخصصان جلسه اول درمانی را به‎بحث درباره سابقه بیماری، منشا اولیه آن و همچنین آشنایی با تاریخچه درمان‎های اولیه بیمار اختصاص می‎دهند.
  2. بررسی علائم ظاهری، از جمله معاینه ضایعات فعال در دهان و هر بخش دیگری از بدن شما، دومین مرحله فرآیند تشخیص لیکن پلان دهانی در کلینیک دندان پزشکی دکتر یزدانی شیراز است. در این مرحله پزشک به وسیله ابزارهای مخصوص، ضایعه های موجود در بافت دهانی بیمار را بررسی می کند. حتی ممکن است برای بررسی بیش تر، بخشی از این ضایعه را با بی حسی موضعی جدا کند. در طول معاینه دهانی، پزشک متوجه شدت بیماری و گستردگی دامنه آن خواهد شد. بنابراین روش معاینه مستقیم دهانی در تشخیص قطعی بیمار بسیار کمک کننده و مفید خواهد بود.
  3. برای تشخیص و درمان قطعی لیکن پلان، پزشک همچنین ممکن است آزمایش های مختلفی مانند بیوپسی بافت درگیر را نیز تجویز کند. بیوپسی از یک نمونه بافت کوچک که ضایعه در آن رشد کرده برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. آزمایش‌های میکروسکوپی دیگری نیز ممکن است برای شناسایی پروتئین‌های درگیر بیماری لیکن پلان انجام شوند. البته این آزمایش ها در مراحل بسیار حاد و طی شرایط پیچیده انجام می شوند.
تشخیص لیکن پلان دهانی

تشخیص لیکن پلان دهانی

بررسی ویژگی بارز لیکن پلان دهانی

در کلینیک دکتر نجمه یزدانی، بررسی های مختلفی بر روی ویژگی های ظاهری لیکن پلان دهانی انجام می‎شود. این پزشک با داشتن مدرک فلوشیپ از دانشگاه ژنووا ایتالیا، بر روی بیماران خود عملیات تحقیقاتی نیز انجام می دهند. به این ترتیب ایشان در آخرین بررسی‎های خود، به یافته های جدیدی درباره لیکن پلان دست یافته اند. طبق این یافته‎ها لیکن پلان دهان یک اختلال التهابی مزمن است که غشاهای مخاطی داخل دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این آسیب توسط یک واکنش خودایمنی و به واسطه فعالیت لنفوسیت های T علیه سلول های مخاط دهان ایجاد می‎شود. با این حال، به نظر می رسد عوامل محرک یا تشدید کننده مختلفی در بروز این بیماری دخالت دارند.

پیش از صحبت درباره درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، می بایست ابتدا درباره ویژگی های ظاهری آن صحبت کنیم. این بیماری معمولا داخل گونه‎ها و زبان فرد را به صورت دو طرفه درگیر می‎کند. همچنین ممکن است به صورت لکه های سفید توری شکل، نواحی قرمز و متورم بافتی یا زخم های باز بروز پیدا کند. این ضایعات التهابی در برخی موارد بدون بروز درد ظاهر می‎شوند. با این حال برخی از ضایعات می توانند باعث سوزش، درد یا سایر ناراحتی ها شوند.

در بیش‏تر موارد این بیماری بدون علامت بصری ظاهر می شود. این امر درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی را به یک چالش بسیار بزرگ تبدیل کرده است. به گونه ای که بسیاری از بیماران در مراحل تحریکات شدید پوستی متوجه بروز این بیماری در بدن خود می شوند. پس از شروع لیکن پلان، تغییراتی در ترکیب سلول ها مشاهده می شود که می تواند باعث ناراحتی یا خارش گسترده شود. پزشک با توجه به این ناراحتی های پوستی، معایناتی را انجام داده و درنهایت بیماری لیکن پلان را تشخیص می دهد.

درمان دندانپزشکی

درمان دندانپزشکی

3 روش درمان لیکن پلان دهانی

پس از تشخیص لیکن‎پلان دهانی در کلینیک دندان پزشکی در شیراز ، حالا نوبت به مرحله درمانی رسیده است. این مرحله بیش‎تر در بیمارانی که شرایط حاد و مزمن دارند تجویز می‎شود. در واقع اگر درد یا ناراحتی ندارید و فقط ضایعات سفید رنگ در دهان شما وجود دارد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در مقابل برای علائم شدیدتر، به یک یا چند گزینه درمانی نیاز خواهید داشت. در ادامه 3 روش درمانی موثر برای کاهش علائم لیکن پلان را به شما معرفی می‎کنیم.

  • درمان موقتی

دکتر یزدانی دندان پزشک شیراز، در مواردی برای تسکین موقت مناطق دردناک، بی‎حس کننده موضعی تجویز می‎کند. این روش درمانی باعث رفع قطعی بیماری نمی‎شود؛ بلکه تنها درد و ناراحتی را به صورت دوره‎ای کاهش می‎دهد. درمان موقتی، رایج‎ترین روش برای کاهش درد و التهاب موقتی در ناحیه درگیر بیماری لیکن پلان دهانی است.

  • کورتیکواستروئیدها

در موارد حادتر برای درمان قطعی لیکن پلان دهانی، کورتیکواستروئیدها تجویز می‎شوند. این واحدهای دارویی موثر، ممکن است التهاب مربوط به لیکن پلان دهانی را به طور معجزه‎آسایی کاهش دهند. آن‎ها به سه  تجویز شده و توسط بیمار مورد استفاده قرار می‎گیرند: موضعی، دهانی و تزریقی. کورتیکواستروئیدهای موضعی، شامل دهانشویه، پماد و ژل بوده که مستقیما در غشای‎مخاطی قرار می‎گیرند. در روش دهانی، کورتیکواستروئیدها به صورت قرص برای مدت زمان محدودی مصرف می‎شوند. در روش تزریقی نیز دارو به طور مستقیم به داخل ضایعه تزریق می‎شود.

  • داروهای پاسخ ایمنی

در کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی برای درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، معمولا از داروهای پاسخ ایمنی استفاده می‎کنند. این داروها با خاصیت سرکوب سیستم ایمنی بدن، برای بهبود آسیب‎های شدیدتر یا کاهش درد استفاده می‎شوند. بنابراین آن‎ها را بسته به شدت بیماری و تجویز پزشک، می‎توان به گونه‎های مختلف ژل موضعی و داروی سیستمیک استفاده کرد.

درمان قطعی لیکن پلان

درمان قطعی لیکن پلان

آشنایی با اشکال مختلف لیکن پلان دهانی

بسیاری از افرادی که برای درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی به بیمارستان مراجعه می کنند، درباره این بیماری اطلاعات چندانی ندارند. آن ها بر این باورند که لیکن پلان یک بیماری با عوارض، ویژگی ها و مشخصات ثابت است. در حالی که این بیماری ممکن است بافت های مختلفی را درگیر کرده و باعث بروز ضایعات متنوعی شود. به‎طور کلی لیکن پلان دهان می تواند به سه شکل متمایز ظاهر شود:

  • لیکن پلان دهانی مشبک: طبق یافته های کلینیک دندان پزشکی دکتر نجمه یزدانی، شایع ترین شکل لیکن پلان، بروز ضایعات مشبکی شکل است. این ضایعات به صورت شبکه ای از خطوط سفید رنگ در داخل گونه ها یا روی زبان ظاهر می شوند. برخی از نمونه های لیکن پلان مشبک می توانند باعث ناراحتی و ایجاد درد شوند. همچنین ممکن است و این احساس را در بیمار ایجاد کنند که غشاهای مخاطی او خشن، ضخیم یا سفت شده است. با این حال، بسیاری از بیماران مبتلا به لیکن پلان مشبک، هیچ نوع ناراحتی و دردی را به پزشک خود گزارش نمی کنند.
  • لیکن پلان دهانی فرسایشی: درمان قطعی لیکن پلان دهانی کار دشواری است؛ به خصوص اگر از نوع فرسایشی باشد. این نمونه معمولا به صورت ضایعات دردناک، قرمز و ملتهب بروز پیدا می کند. همچنین در هنگام مصرف غذای تند، اسیدی و چرب، نواحی قرمز دچار التهاب و سوزش بیش تر می شوند. این شکل از لیکن پلان دهانی در بخش لثه و قسمت انتهایی دندان ها شیوع بیش تری دارد.
  • لیکن پلان دهان اولسراتیو-بولوس: دکتر نجمه یزدانی، در درمان نوع سوم لیکن پلان یعنی گونه اولسراتیو_بولوس، تخصص بسیاری دارند. این نوع از ضایعه دهانی ممکن است شبیه به ضایعات و تومورهای سرطانی ظاهر شود. درمان اولسراتیو_بولوس کار بسیار دشواری بوده و برای بیمار و دندان‎پزشک چالش برانگیز خواهد بود.
کلینیک دندان پزشکی دکتر یزدانی شیراز

کلینیک دندان پزشکی دکتر یزدانی شیراز

رعایت بهداشت حرفه ای پس از درمان قطعی لیکن پلان

پس از درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، نوبت به رعایت بهداشت حرفه ای توسط بیمار می رسد. به طور معمول بیماران پس از درمان دوره های اولیه لیکن پلان، می بایست نکات مهمی را مورد توجه قرار دهند. در این قسمت از مقاله تخصصی خود، برخی از مهم ترین نکات را در این باره فراهم کرده ایم. می توانید برای آشنایی بیش تر، ما را تا پایان مقاله دنبال کنید.

  • دهانشویه و شویندههای الکلی: یکی از مهم ترین نکات پس از درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی، شستن دهان به صورت مستمر و دوره ای است. بهتر است شوینده های دهانی را به تجویز پزشک خریداری کنید. همچنین از خرید مارک ها و برندهای غیر قابل اعتماد اکیدا خودداری کنید. توجه داشته باشید شست و شوی مداوم دهان و بافت های درگیر آن، می توان روند بهبودی را نیز سرعت ببخشد.
  • استفاده از لوازم بهداشتی ایزوله: یکی دیگر از کارهایی که پس از درمان قطعی لیکن پلان می بایست انجام دهید، استفاده از لوازم بهداشتی ایزوله است. به عنوان نمونه شما می بایست از مسواک، خمیردندان، نخ دندان و سایر ابزارهای بهداشتی، به صورت کاملا ایزوله استفاده کنید. این کار احتمال ارتباط بافت های آسیب دیده شما را با میکروب ها و ویروس های بیماری زا کاهش می دهد. برای ایزوله کردن لوازم بهداشتی خود، می توانید آن ها را دور از دسترس سایر افراد قرار دهید.
  • مراجعه دوره ای به پزشک: آخرین و مهم ترین کار پس از درمان مقطعی لیکن پلان دهانی، مراجعه مستمر به پزشک متخصص است. این کار به منظور بازبینی و معاینات مجدد بخش هایی که قبلا درگیر ضایعات لیکن پلان بودند، انجام می شود. فرآیند مراجعه به پزشک را می توانید هر شش ماه یکبار و با تعیین قرار قبلی انجام دهید.
دندان پزشک در شیراز

دندان پزشک در شیراز

برای درمان و تشخیص لیکن پلان دهانی به کجا مراجعه کنیم؟

مراجعه به دندان پزشک در شیراز و درمان لیکن پلان، نیازمند یافتن یک کلینیک درمانی حرفه ای است. در این کلینیک تمامی کارکنان و اعضا، می بایست دارای مدارک حرفه ای و تخصصی باشند. برای آشنایی با یک کلینیک معتبر، با اصالت و مشهور، می توانید به لینک هایی که در ادامه مقاله قرار داده ایم مراجعه کنید. با مطالعه هر یک از بخش های درباره ما، تماس با ما و خدمات ما، به پاسخ سوالات خود درباره مشخصات یک کلینیک حرفه ای دست پیدا می کنید. می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر، مقالات دیگر ما را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

کلینیک دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز، یکی از برترین مراکز درمان مشکلات دهانی و دندانی است. در این مرکز تکنسین ها و کارکنان حرفه ای، تحت نظر مستقیم دکتر نجمه یزدانی فعالیت می کنند. شما می توانید برای درمان مشکلات دهانی خود، به این کلینیک فوق تخصصی مراجعه کنید. هنگام مراجعه به کلینیک دندان‎پزشکی دکتر یزدانی، می بایست شرح اولیه بیماری خود را برای پزشک توضیح دهید. همچنین اگر سابقه ابتلا به بیماری خاصی دارید، حتما آن را برای دندان‎پزشک بازگو کنید. به خاطر داشته باشید فرآیند درمان لیکن پلان، بسیار طولانی، مستمر و نیازمند رعایت نکات بهداشتی خاصی است. بنابراین صبوری خود را حفظ کرده و سعی کنید توصیه های پزشک را به دقت انجام دهید.

دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز

دکتر نجمه یزدانی جهرمی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *